Skip to main content

Forstil dig følgende. Du har startet din egen virksomhed. Du vil gerne sælge dine produkter eller ydelser online. Du vil se resultater. Du er måske allerede gået igang med annonceringen, men ser ikke den ønsket effekt? Du er ikke alene – langt fra.

Det er nemt, hvis man kun behøver, at have en digital strategi som hedder salg, salg, salg.

Men desværre fungerer det sjældent i praksis. Hvad gør man så? Der er et gammelt ordsprog som hedder: “man kan ikke spænde hestevognen foran hesten”. Det er en god analogi i forhold til brand awareness. Dine potentielle kunder skal lære dig, eller dit produkt at kende, før de takker ja til din forretning. Tillid skal opbygges. Det skabes via brand awareness.
Det er hvad dette blogindlæg vil fokusere på.

Hvad er brand awareness?

Men first thing first. Hvad er brand awareness og hvordan virker det?
Brand awareness er kendskabet til dit brand hos din målgruppe. Det er hvor genkendelig dit brand er overfor din målgruppe. Når de for eksempel hører dit firmanavn, ser dit logo eller støder på dine produkter eller ydelser.

Hvordan opbygges brand awareness, hvis du er en ny virksomhed? Det gør du via en omhyggelig og strategisk planlægning.

Nedenfor vil forskellige strategier for brand awareness opstilles og vigtigheden forklares. Vi vil gennemgå de steps, som skal til, for at du kan opbygge din egen branding via diverse kampagner på tværs af kanaler.

Med brand awareness, forsøger du at sikre, at dine målgrupper har det rigtige indtryk af dit brand. Du vil have dem til at knytte din virksomhed til et bestemt produkt eller service.

For størst effekt, skal du forsøge at promovere dit unikke salgsargument (også kaldet USP) for din målgruppe og derved “argumentere” for hvorfor de skal vælge dig fremfor dine konkurrenter.

Men hvem bruger egentlig krudt på brand awareness?

Helt ærligt, kan alle virksomheder have en positiv effekt af at fokusere på brand awareness. Uanset om du har en nyopstartet virksomhed, eller blot forsøger at omdøbe et gammelt firma, kan du drage fordel af brand awareness.

Hvorfor skal du have fokus på brand awareness?

Det er vigtigt af tre primære årsager. For det første giver en strategi, på tværs af kanaler, kontrol over hvordan folk i sidste ende opfatter dit brand.

For det andet hjælper brand awareness med at opbygge tillid hos din målgruppe. Hvorfor er det vigtigt? Ifølge 53 procent af adspurgte i en ny undersøgelse er tillid den næstvigtigste faktor i beslutningen om, hvorvidt man vil handle med et nyt mærke (prisen kommer først.) Hvad får vi ud af det? Brandkend hjælper dig med at opbygge succesfulde relationer med kunder baseret på tillid.

Slutteligt bygger tillid kundeloyalitet. På den ene side vil loyale, glade kunder promovere dig for deres netværk, hvilket giver dig flere kunder i det lange løb. På den anden side vil dine omkostninger til kundeerhvervning reduceres.

8 tips til opbygning af effektive brandkendskabskampagner

Nu har vi lidt af teorien på plads. Men hvordan eksekverer vi? Vi skal vide hvilke kanaler, som er bedst egnet til at bygge kampagnerne. Derfor vil jeg hér, liste 8 tips til at opbygge en effektiv brandstrategi.

1. Forstå dine målgrupper

Først skal du vide, hvem din virksomhed henvender sig til.

Til at begynde med, kan du starte med at analysere på din eksisterende kundebase. Hvem vælger dine produkter/ydelser, eller følger dig på sociale medier? Det er de mennesker, der allerede identificerer sig med dit brand. Analyser på hvad de har til fælles. Tænk over, hvad der betyder noget for dem, hvilke problemer de har, og hvordan dine produkter hjælper dem. Se også på data fra Google Analytics, hvis du har mulighed for det.

Du kan dertil udarbejde en markedsundersøgelse. Hvor handler dine kunder ellers? Hvem er dine største konkurrenter? Chancerne er store for, at din målgruppe også handler hos disse, så brug tid på at undersøge. Det betaler sig i sidste ende.

Analysere dine resultater og opbyg en “profil” over din ideelle kunde. Hvad vil du have, at de forbinder dit brand med? Det du kommer frem til, skal danne fundament for dine kampagner fremadrettet.

2. Fokus på de platforme, som din målgruppe bruger mest

En god strategi for brand awareness, handler ikke kun om, hvem du målretter mod. Det handler også om, på hvile platforme du målretter på. Hvor er din ideelle kunde? Ser de videoer på YouTube eller er de på Instagram? Igen handler det hele om at undersøge din målgruppe og identificere, hvor din kampagne vil få størst effekt. Hvem ved – måske de mest kvalificeret målgrupper findes på TikTok.

Jeg kan anbefale, at du vælger en eller to platforme og designer kampagner, der passer til disse. For eksempel, hvis du vælger en Facebook-kampagne, skal du vælge et mindeværdigt budskab og helst have videomateriale som dit primære indhold. hvis du vælger Google Ads, kan du favne bredt via Displaykampagner og “style” indholdet med animation med skarpe budskaber. Men det er vigtigt at have en råd tråd på tværs af dette og helst have de samme budskaber – eller i det mindste teste de samme budskaber.

3. Opstil klare mål for din kampagne

Sæt derefter nogle konkrete kortsigtede og langsigtede mål og beslut dig for nedestående.

    • Hvad du vil opnå med din kampagne?
    • hvordan passer kampagnen ind i dine bredere, langsigtede planer for dit brand
    • Hvilke strategier du vil bruge til at nå dit mål, fx PPC -annoncer, sociale medieindlæg, influencer marketing osv.
    • hvordan du sporer dine fremskridt

Uden konkrete mål, risikerer du at bruge ressourcer på kampagner uden retning eller et klart formål. Hver succesfuld marketingstrategi begynder med et fastlagt mål eller resultat. Derfor brug tid på at reflektere over din målsætning.

4. Samarbejde med komplementære brands

Et brandpartnerskab med et komplementært brand er gavnligt for at skabe værdi, øge din eksponering og udvide din publikums rækkevidde. Du bør ikke vælge en direkte konkurrent, men derimod en virksomhed, med en lignende målgruppe eller en målgruppe du gerne vil udvide imod.

Tag for eksempel IKEA og Sonos samarbejdet. På overfladen ser deres målgrupper meget forskellig ud. Men når man kigger nærmere, opererer begge virksomheder primært inden for hjemmets fire vægge. Du kan forestille dig, at du bygger din Sonos højtaler ligesom et IKEA-bord eller placerer din Sonos højtaler et sted i stuen, ligesom en IKEA-lampe skal placeres.

Med andre ord fremkalder begge brands lignende indtryk, hvilket er præcis det, vi leder efter i en brand awareness strategi. Samarbejdet mellem Sonos og IKEA lykkes, selvom de ikke har samme kernemålgruppe. Det lykkes ved at Sonos associerer sig med IKEA og sender et budskab om at de ikke kun egner sig til tech entusiaster og IKEA får eksponering imod high-end målgrupper, som måske ikke umiddelbart er på udkig efter KEAS produkter. Vælg et mærke, du kan samarbejde med, for bedst at vise din USP.

5. Vær aktiv online

På et konkurrencepræget marked, vægter forbrugerengagement højt. Uanset om du svarer på anmeldelser via eksempelvis Trustpilot, besvarer meddelelser via kundesupport eller bare “liker” brugergenereret indhold på Instagram, tilføjer det værdi og kundeloyalitet over tid.

Husk, at mens du opbygger dit brands tilstedeværelse, skal du også at give det rette indtryk. Vil du blive kendt som en lydhør og engagerende virksomhed, der engagerer sig i sine brugere? Så begynd at kommunikere!

Sørg også for, at du opretter almindeligt indhold. Hvis du ikke kan skrive dagligt indhold på sociale medier, kan du i det mindste engagere brugerne 2-5 gange om ugen, for at opbygge et godt træk bag dine sociale mediekonti. Det er et stort arbejde, og kræver mange ressourcer, men det er godt givet ud.

6. Fremhæv din virksomheds “personlighed”

Hele pointen med brand awareness er at påvirke, hvordan folk opfatter dit brand, så fremhæv din virksomheds “personlighed”, hver gang du udgiver content. Hold din personlighed konsekvent, og du vil bringe din målgruppe et skridt tættere på at handle hos dig ved at influere til de optimale associationer.

Husk, din virksomhed er unik. Brug derfor din kampagne til at fremhæve, hvad der gør den så speciel.

7. Forbedre kundeoplevelsen

For 80% af brugere betyder brugeroplevelsen lige så meget som de produkter, virksomhederne sælger. Det vil sige, at hvis du vil efterlade et positivt, varigt indtryk på dine kunder, bør du arbejde på at forbedre kundeoplevelsen på din hjemmeside.

86% af kunderne vil faktisk betale mere for en bedre shoppingoplevelse og

91% af kunderne handler igen med virksomheder, der tilbyder gode oplevelser. Fx. giver virksomheden Lomax ofte gaver med i deres leveringer, og det er med til at give en god kundeoplevelse. Endelig er UX-fokuserede virksomheder i gennemsnit op til 60 procent mere rentable end andre.

Med andre ord skal din strategi ikke bare handle om at tale din virksomhed op. Det skal handle om at vise kunderne, hvordan du kan hjælpe dem, og hvorfor deres behov betyder noget for dig. Ikke sikker på, hvordan din nuværende brugeroplevelse stabler op? Opfordre kunder til at efterlade anmeldelser eller sende feedback, så du kan se, hvordan du kan forbedre dig.

Selvom det er umuligt at optimere på al feedback, kan du notere fælles temaer samt identificere, hvor der er plads til forbedringer. Selvom ingen kan lide negative anmeldelser, er de faktisk et vigtigt værktøj til at forbedre virksomheden på sigt. Du kan jo ikke løse issues, som ingen fortæller dig om.

Kort sagt, kan du let øge din brand awareness, ved at prioritere kundeoplevelsen og vise brugerne, hvor meget du værdsætter deres feedback.

8. Spor dine resultater

Hvordan ved du, om din strategi fungerer? Det gør du sandsynligvis ikke, medmindre du oplister kriterier for afmåling af din succes. De metrics, du måler, varierer afhængigt af den anvendte marketingstrategi. Hvis du f.eks. kører en kampagne på YouTube, kan du spore metrics som antallet af eksponeringer, visningsrate og kliks. Hvis du beslutter dig for benytte Google Search, kan du bruge Google Analytics til at spore dine KPI’er og løbende forbedre performance via aflæsning af data.

Konklusion

En vellykket brand awareness strategi giver dig mulighed for at forme, hvordan potentielle kunder opfatter din virksomhed. Med den rigtige strategi kan du direkte påvirke, hvad brugerne tænker, når de hører om dit brands, og du kan sikre, at kunderne husker di brand af de rette årsager.

Med andre ord er det rygraden i en vellykket marketingstrategi, og den er overraskende let at implementere. Men hvis du stadig er lidt i tvivl om, hvordan du kommer i gang, er du velkommen til at kontakte mig.

Ofte stillede spørgsmål vedrørende brand awareness

Nu har vi dækket alle de vigtigste punkter, lad mig afslutte med nogle tips og tricks.

Hvad er en brand awareness strategi?

En brand awareness strategi er designet til at forbedre forbrugernes kendskab til dit brand, og hvad det står for. Det bør øge din generelle genkendelighed, hvis du gør det rigtigt.

Hvorfor skal jeg fokusere på brand awareness i min markedsføring?

Det kan hjælpe dig med at skille dig ud fra konkurrenterne, forbedre kundeloyaliteten og endda reducere dine omkostninger mht. at tiltrække nye kunder over tid. Det kan det være en god idé, hvis du ønsker at vækst din virksomhed samt at opbygge kunderelationer organisk.

Hvordan kommer du igang med brand awareness?

Først skal du sætte et klart mål og identificere din målgruppe. Fokuser derefter på de platforme, hvor din målgruppe hænger mest ud og arbejd derefter med et par platforme ad gangen. Interager med målgrupperne og få dem til at føle sig som værdifuld ved at implementere deres input eller “like” deres brugergeneret indhold.

Hvordan sporer du din brand awareness strategi?

Du kan spore din kampagnes effektivitet ved hjælp af analyseværktøjer som bl.a. Google Analytics. Du kan også bruge metriske værktøjer, der tilbydes af sociale medieplatforme såsom Facebook og TikTok. Uanset hvordan du gør det, skal du bare sørge for at spore dine kampagner og handle ud fra signifikant data.

lad mig hjælpe dig i mål med din vækst

Bliv ringet op

    Udfyld formularen med navn og telefonnummer – kontakter dig hurtigst muligt 

    clockBook møde phoneRing til os