Skip to main content

Google Consent Mode v2 er stort set uundgåeligt for dem, der anvender Google Ads eller Google Analytics. Dette skyldes, at det fra Google’s side er blevet et krav at implementere Consent Mode v2 for at kunne få lov til at se data i Google Ads og GA4.

Hvad er Google Consent Mode v2?

Google Consent Mode v2 er en implementering til dit cookiebanner på din hjemmeside, der sikrer, at den data Google modtager er compliant. 

Google Consent Mode v2 er en opdatering af et gammelt system, som Google lavede tilbage i 2020 (Consent Mode). Forskellen er, at det fra Google’s side nu er blevet et krav, at Consent Mode v2 skal implementeres på hjemmesider, der bruger Google Ads og GA4.

Fra marts 2024 er det blevet et krav fra Google at implementere Consent Mode v2, hvis du bruger Google Ads eller GA4 for at få adgang til data.

Hvorfor skal du implementere Google Consent Mode v2?

Google vil ikke indsamle data om brugere i EU og EØS uden Consent Mode v2 er implementeret. Det gælder også, selvom der er givet samtykke til indsamling af data på en anden måde i dit cookiebanner. Google kræver, at de får et eksplicit “ja” fra brugerne om, at de må tracke og modtage data.

Fordi Google ikke vil indsamle data om brugerne i EU og EØS uden Consent Mode v2 er implementeret, kan du risikere (hvis du ikke har implementeret det), at den data du får i både Google Ads og GA4 er unøjagtig. Det kan bl.a. betyde, at dine annoncer i Google Ads ikke er ligeså effektive som før i tiden.

Der er derfor ingen vej udenom at implementere Consent Mode v2, hvis du arbejder med Google Ads eller GA4.

Læs også: Hvad koster Google Ads?

Hvordan fungerer Google Consent Mode v2?

Som beskrevet ovenover, fungerer Consent Mode v2 som et eksplicit samtykke til Google om, at de må tracke brugerne fra din hjemmeside.

Når Google får et “ja” fra en bruger, der accepterer cookies, får de lov til at tracke og indsamle data om brugerne. Den viden Google får, når de kan tracke og indsamle data, kan de bruge til at lave modellering og give et helhedsbillede af konverteringsdata i Google Ads og GA4.

Til at lave denne modellering bruger Google AI og machine learning. Google observerer brugernes data og sammenligner med den data de har fra dem, der har accepteret cookies på hjemmesiden. Ud fra denne viden kan Google skabe et samlet billede af konverteringsdata, og udfylde de huller der er i viden, fra de brugere der siger “nej” til cookies.

Googles modellering er selvfølgelig ikke en 100% repræsentation af virkeligheden, men den kan bruges til at give et samlet billede af, hvordan konverteringerne højst sandsynligt ser ud.

Hvordan implementerer man Google Consent Mode v2?

Nu ved du lidt om, hvad Google Consent Mode v2 er, hvorfor du skal implementere det og hvordan det virker. Nu er næste step bare at implementere det. Herunder får du et par råd til, hvordan du kommer i gang med implementereingen. 

1. Hvis du ikke allerede har et cookiebanner på din hjemmeside, skal da havet et. Den nemmeste løsning er at bruge et cookiebanner fra en certificeret Google CMP-partner. 

2. Dit cookiebanner skal selvfølgelig være compliant og følge Google’s retningslinjer, men også de lovmæssige krav der er i EU for indsamling af data. 

3. Når du har styr på, at dit cookiebanner opfylder ovenstående krav, kan du implementere Consent Mode v2 gennem fx din cookiebanner provider. Alt efter din løsning er der forskellige muligheder for implementeringen. Du kan bl.a. koble Google Tag Manager sammen med din cookiebanner provider og herigennem få Consent Mode v2 implementeret i dit cookiebanner. 

Har du brug for hjælp til at komme i mål med din digitale marketingstrategi?

Kontakt os

Leave a Reply

clockSend email phoneRing til os